Garanti & reklamationsrätt
Vid normal användning lämnar vi 1 års garanti. Vid kommersiell-, professionell-, uthyrningsändamål eller motsvarande användning lämnar vi 4 månaders garanti. Garantin börjar gälla från den dag du har mottagit varan. Behåll ditt kvitto eller orderbekräftelse, det är din garantisedel. Skulle varan sluta fungera under garantitiden är du välkommen att kontakta vår kundtjänst med en felbeskrivning. Utöver garantin erbjuder vi vanligen också ersättningsvaror i minst 5 år, så att du slipper köpa en helt ny uppsättning.
Undantag från garantin
- Olyckshändelse eller handhavandefel som avviker från skötsel- och användaranvisningarna.
- Oaktsamhet, vanvård, onormal användning eller normalt slitage.
- Om serienumret har avlägsnats, eftersom detta försvårar identifieringen av produktionsdatumet.
Reklamationsrätt
Enligt konsumentköplag (2022:260) har du också 3 års reklamationsrätt på varor köpta hos oss. Reklamationsrätten gäller om felet är ursprungligt och fanns när du tog emot varan. Det är viktigt att du ankomstkontrollerar din leverans för att säkerställa att den är korrekt och felfri. Observera att reklamationsrätten inte gäller fel orsakade av normalt slitage, olyckshändelse eller felaktig användning.
Felsökning före reklamation
Innan ett reklamationsärende bör du försäkra dig om att det är fel på varan och inte ett handhavandefel. Om minst TVÅ enheter har samma problem, kan det bero på ett handhavandefel, eller så är det så produkten är designad att fungera. Läs gärna manualen en extra gång eller kontakta kundtjänst så hjälper vi dig.
Vid retur för felsökning:
Vid beslut om felsökning, brukar vi om möjligt skicka en förbetald returfraktsedel till dig. Förpacka varan noga, precis som om den vore felfri.
Reparation eller utbyte
Varor med garantifel eller som reklameras inom reklamationsrätten repareras i första hand eller byts ut mot en likvärdig vara eller del med motsvarande funktion och prestanda. Om vi har gjort två försök att avhjälpa samma fel utan att lyckas, eller om varan går sönder på samma sätt en tredje gång, har du rätt att få pengarna tillbaka.
Om inget fel hittas
Om inget fel kan konstateras eller om din vara inte täcks av garanti eller reklamationsrätt, debiteras en undersökningsavgift på 250 SEK. Du ansvarar även för fraktkostnaderna tur och retur, vilket vanligtvis uppgår till 158 SEK om vår fraktsedel används. Den totala kostnaden blir då 408 SEK.
- Kontakta oss: Innan du returnerar varan behöver du kontakta vår kundtjänst och beskriva felet.
- Vänta på besked: Om teknikern beslutar att varan behöver felsökas får du ett godkännande att returnera den.
- Returnera varan: Fyll i returformuläret att du vill reklamera varan. Packa ner varan tillsammans med returformuläret.
- Använd returfraktsedeln: Klistra den förbetalda returfraktsedeln på paketet som du fick med i din leverans eller av kundtjänst och lämna in det hos ombudet.
- Vi undersöker din reklamation: När vi har mottagit din retur kommer vi att undersöka varan. Räkna med att det tar 1-5 vardagar.