Garanti och service (Reklamation)
Bucken Sweden AB åtar att svara för varans funktion. Vi lämnar:
- 1 års garanti vid normal användning.
- 4 månaders garanti vid kommersiell-, professionell-, uthyrningsändamål eller motsvarande användning.
- 3 års reklamationsrätt vid ursprungsfel som redan fanns vid leverans.
Garanti- och reklamationsfristen börjar löpa från den dag du har köpt varan. Behåll din köpehandling, det är ditt garantibevis. Det är lämpligt att du ankomstkontrollerar leveransen för att verifiera att denna är riktig och felfri. Innan ett reklamationsärende bör du försäkra dig om att det är fel på varan och inte ett handhavandefel. Om minst TVÅ enheter har samma "problem", kan det bero på ett handhavandefel, eller så är det så produkten är designad att fungera. Läs gärna manualen en extra gång, eller kontakta kundtjänst så hjälper vi dig. Defekta produkter som returernas, bör behandlas & förpackas som om de vore felfria. Du som konsument ansvarar för emballering och varan tills dess att vi mottagit den. Ett reklamationsärende avgörs ofta av två olika tekniker, inom 1-5 vardagar. Varor med garantifel repareras eller byts ut mot en annan vara med motsvarande funktion eller prestanda. Vid önskemål kan oftast enstaka varor/reservdelar som exempelvis ett par handskar, ett batteri etc. beställas hos oss, så slipper du köpa en helt ny uppsättning. I de fall returanledningen är reklamation och fel ej kan påvisas, utgår en avgift på 250 SEK + frakt tur & retur för ärendet. Fraktkostnaden ligger vanligen på 79 SEK enkel väg.
Garantin gäller inte vid:
- Olyckshändelse, handhavandefel och avseende från skötsel- och användaranvisningar.
- Skador eller fel till följd av oaktsamhet, vanvård, onormal användning eller onormalt slitage.
- Trasiga sömmar, blixtlås, kablar, kontakter och vid hål i tyget, om det sker vid upprepade tillfällen (tecken på oaktsamhet).
- Om serienumret saknas med produktionsdatumet (YY-MM).
Så REKLAMERAR du en vara:
1. Vi behöver en skriftlig beskrivning av problemen som du upplever med varan INNAN retur, så att den kan vidarebefordras till tekniker.
2. Om tekniker beslutar att varan ska felsökas, skriv på returformuläret att du önskar reklamera din vara. Lägg returformuläret i paketet, tillsammans med varan du vill reklamera.
3. Använd den förbetalda returfraktsedeln som du fick med i din leverans eller som du har fått av kundtjänst. Klistra fraktsedeln på paketet och lämna in försändelsen till PostNords ombud.
4. Räkna med att det tar 2-7 vardagar från att du har lämnat försändelsen, tills vi har undersökt din reklamation. Notera gärna Parcel-ID som står på returfraktsedeln eller spara inlämningskvittot, så kan du själv spåra returen.