Vanliga frågor (FAQ)

 

 Beställning

Finns varan på lager?

Ja, om den finns till försäljning i webbutiken. Går lagersaldot mot noll, kommer automatiskt meddelandet: "slut på lager" dyka upp. Vid respektive vara brukar det då stå när den åter blir leveransklar.

Vad ligger leveranstiden på?

Vi brukar packa beställningar dagligen. PostNord utför hämtningar varannan vardag klockan 12:00. Du kan kontrollera exakt hämtningsdag för vårt postnummer (671 98) på PostNords webbplats. I de flesta fall är sändningen då framme vardagen därpå. Under vissa omständigheter kan leveransen ta upp till fyra vardagar.

Hur väljer jag en annan leveransadress?

I kassan kan du klicka på fliken: "Övriga betalsätt" och bocka ur: "Leverera till min faktureringsadress", så dyker det upp fler fält där du kan fylla i leveransadress.

Varför är vissa varor utsålda över en lång tid?

Från en planerad produktion till en färdigställd vara brukar det ta 4-6 månader. Ibland är efterfrågan högre än förväntat och då hamnar vi efter i produktionen. I sämsta fall kan man då behöva vänta i flera månader tills varan åter finns redo för leverans.

Varför kan man inte ringa kundtjänst?

Vi vill att du ska kunna njuta av riktigt bra priser på våra värmekläder. För att göra detta möjligt har vi valt att begränsa vår kundtjänst till e-post. På så sätt kan vi hålla våra priser nere utan att kompromissa på kvaliteten. Du kan när som helst kontakta oss via e-post, och vi återkommer till dig så snart som möjligt, vanligtvis inom 24 timmar på vardagar. Enligt vårt avtal med Klarna, får vi inte heller ta emot beställningar via telefon.

Hur ångrar jag mitt köp eller byter storlek på min vara?

Se: Ånger- & bytesrätt

Hur reklamerar jag en vara?

Se: Garanti och service

  

 

 

 Värmekläder - Allmänt

Hur bra fungerar värmekläder mot kyla?

Hur effektiv värmen i våra kläder är kan variera beroende på individuella behov och hur kallt det är. De flesta upplever att värmen är behaglig och tillräcklig. För att säkerställa din komfort har vi valt en värmenivå som ger optimal värme utan att riskera överhettning. Du kan testa kläderna och skulle dina förväntningar inte uppfyllas, kan du returnera dem.

Varför har ni inte fler och större värmeelement i era kläder?

Det är en känslig balansgång mellan olika faktorer som batteritid, verkningsgrad och hållbarhet.
Batteritid: Ökar man värmeelementen så minskar den totala batteritiden eftersom fler och större element kräver mer ström. Våra litiumbatterier har redan bland den högsta energitätheten på marknaden och större batterier brukar slutligen upplevas som tunga och klumpiga. Varje gram och millimeter räknas.

Verkningsgrad: Våra Värmeslingor är placerade på områden som ligger an som tätast mot kroppen, eller där man vanligen fryser som mest, som exempelvis fingrar eller tår. Om man har fler värmeelement, så får de placeras på återstående områden, där värmebehovet är lägre och därmed förbrukas den redan begränsade mängd energi i batteriet fortare. Att dessutom ha värmeslingor på ”fel” områden kan till och med leda till att man börjar svettas just i det området, vilket kyler och blir därmed kontraproduktivt.

Hållbarhet: Om man har fler värmeelement så krävs det också fler kablar och skarvningar som leder strömmen till värmeelementen. Därmed har man också fler komponenter som kan gå sönder.
Slutligen ser vi egentligen inte heller behovet av att ha fler värmeelement eftersom de flesta användarna ändå brukar reglera ner värmeeffekten efter en stund.

Vilket plagg eller närmare bestämt värmesystem får jag mest värme av?

Det bästa är att räkna ut hur mycket elenergi värmesystemet omvandlar när det är aktiverat. Dvs du räknar ut dess effekt i watt (W). Se exempel nedan:

Om batteriet till plagget har en spänning på: 7,4 V och en ström på 4 000 mAh (4,0 Ah) så är den totala mängden ”lagrad energi” i batteriet ungefär ≈ 30,0 Wh (7,4 V x 4,0 Ah). Om plagget går 3 timmar på högsta effekt, så är den dess medeleffekt alltså: 10,0 watt (W) (30,0 Wh / 3 h) Ju högre medeleffekt, desto bättre. Vi anger effekten i watt i fliken "Specifikationer".

Varför har era värmekläder inte någon USB-anslutning?

Vi har bland annat värmestrumpor med en USB-anslutning, men det finns nackdelar med att ha värmekläder med en USB-anslutning.
Enligt rådande standarder som gäller i dag så måste spänningen på en USB-anslutning vara 5,0 V. Detta är ett problem eftersom litiumbatterierna på marknaden antingen har en spänning på 3,7 V (encellig) eller 7,4 V (tvåcellig). Alltså måste det ske en spänningsomvandling så att utgångsspänningen ur batteriet blir 5,0 V, vilket motsvarar standardspänningen på en USB-port. Denna spänningsomvandling till 5,0 V kostar energi och medför en effektförlust på uppskattningsvis 10-15% (dvs. batteritiden minskar med 10-15%).

För att kunna omvandla spänningen så måste man dessutom integrera mer elektronik i batteriet, vilket innebär att batteriet blir större, tyngre och dessutom så har man då fler komponenter som kan gå sönder. En normalstor USB-kontakt är också ganska stor och klumpig.

Eftersom vi ur våra batterier vill ha ut största möjliga effekt ur minsta möjliga vikt och storlek, så har vi tills i dag i största möjliga mån undvikit att utrusta våra värmekläder med en USB-anslutning. Vi har heller inga planer på att ändra det inom en närliggande framtid. Vi erbjuder däremot en Laddkabel USB-A till 2x litiumbatterier på 7,4 V som du kan använda för att ladda batterierna via en USB-port.

 

 

Värmekläder – Slitage och säkerhet

Tål värmekläderna slitage?

Våra värmekläder är byggda för att hålla och är väl beprövade genom åren. Vi väljer med stor omsorg de bästa komponenterna och vi genomför ständiga kvalitetskontroller för att säkerställa högsta kvalitet. Vi lämnar även 1 års GARANTI vid normal användning.

Tål värmekläderna fuktighet?

Våra värmekläder är konstruerade för att användas i alla väderförhållanden, även i snö och slask. Den låga spänningen på 7,4 V gör dem säkra att använda, och värmesystemet fortsätter vanligtvis att fungera även när plagget blir fuktigt. Som en extra säkerhetsåtgärd finns det en automatisk avstängning om plagget blir väldigt blött. För att återaktivera värmesystemet, torka både plagget och batteriet helt. Ladda sedan batteriet en kort stund, för att återställa det automatiska skyddet.

Finns risk för sveda om man använder värmekläder?

Risken för brännskador vid användning av värmekläder är minimal. Vi mäter motståndet i varje enskilt värmesystem för att säkerställa att det ger en korrekt och säker värme. Det är dock viktigt att komma ihåg att värmekläderna är avsedda att ge värme under kalla förhållanden. Om du känner av att det blir för varmt, sänk då värmenivån. För att minimera risken för överhettning rekommenderar vi inte användning av värmekläder för barn under 6 år eller personer med kognitiv funktionsnedsättning. Små barn och personer med vissa funktionsnedsättningar kan ha svårt att själva känna av och reagera på för hög värme.

Finns det några risker med att använda litiumbatterier i värmekläder?

Vi har valt att använda litiumbatterier i våra värmekläder på grund av deras höga energidensitet och långa livslängd. Våra batterier kommer från en betrodd leverantör och är konstruerade för att vara säkra och pålitliga. Vi har aldrig haft några incidenter med våra batterier genom åren. Genom att följa bruksanvisningen kan du använda våra värmekläder med full trygghet.

Varför måste man koppla bort batteriet när värmekläderna inte är under uppsikt?

Om kläderna av misstag aktiveras, exempelvis om de ligger ihopvikta eller i en väska, kan de bli väldigt varma. För att förebygga överhettning, är många av våra värmekläder utrustade med en smart säkerhetsfunktion. Systemet startar på högsta effekt för att värma upp plagget ordentligt, därefter regleras värmen automatisk ner till den lägsta värmenivån efter 2 minuter om inget annat har blivit inställt. Trots detta rekommenderar vi att du alltid kopplar ur batteriet för att minimera risken för skador.

 

 

Värmekläder – Val av värmeplagg

Hur är klädstorlekarna?

De flesta upplever att våra värmekläder har en bekväm och normal passform. Vi har finslipat våra storlekar genom åren så att de passar de flesta direkt. Tveka inte att använda vår storleksguide (sista produktbilden) för att välja rätt storlek.

Ska jag välja värmesulor eller värmestrumpor?

Det är nog en ren smaksak vad man väljer. Båda har sina för- och nackdelar:

+ Värmesulorna isolerar extra mot kylan underifrån, tack vare sin tjocklek. De brukar upplevas som lite varmare och du slipper ha ett batteripack runt benet.
- Värmesulorna bygger cirka 14 mm vid hälen och fram mot tårna 5 mm. Det är alltså en fördel med rymliga skor med uttagbara inläggssulor. Ju mindre fötter man har, desto viktigare blir detta.

+ Värmestrumporna bygger inte mer i tjocklek än vanliga strumpor, de kan alltså användas i dem flesta skotyperna. Du kan även beställa extra batterier till dem.
- Värmestrumporna har inte samma isolerande egenskaper underifrån som värmesulorna och kan därför upplevas som kallare, trots att de har en högre effekt.

Vilka värmehandskar ska jag välja?

Alla våra värmehandskar har i stort sett samma värmesystem med nästan identisk effekt och kapacitet. Värmekabeln som är 100-120 cm lång sitter i nästan samma position på alla handskar och går runt fingrarna och tummen. En detaljerad tabell med jämförelsen mellan våra olika värmehandskar finner du HÄR.

Kan värmehandskarna användas inom ridsport?

Att hålla i tyglar med handskarna på, ska inte vara något större problem. Våra värmehandskar används inom ridsporten sedan flera år tillbaka och de flesta är nöjda. Just våra supertunna värmehandskar, bör skyddas med ytterhandskar, som exempelvis ridhandskar. Samt bör man vara lite försiktig varje gång de tas på/av, då just detta sliter som mest på värmesystemet.

 

 

Vanliga frågor vid fel

Mitt värmeplagg inte är tillräckligt varmt och/eller har för kort batteritid, är något fel?

Vi har i över ett decennium samlat en god erfarenhet med våra värmeplagg och nuvarande temperaturinställning. I de allra flesta fall ger de tillräcklig värme och batteritid för användarna. 
Av säkerhetsskäl kan vi tyvärr inte göra värmesystemet varmare då vid högre temperaturer ökar risken för sveda. Vid produktion mäts motståndet i varje värmekabel innan den sys in i värmeplagget. Detta för att vi vill vara säkra på att kablarna genererar rätt temperatur. Om motståndet i värmekabeln är inom referensen, så brukar temperaturen och batteritiden också vara det.

Baserat på vår erfarenhet är det ovanligt med den här typen av fel. Innan du returnerar ditt värmeplagg för felsökning, rekommenderar vi att du testar det igen. Du kan exempelvis aktivera plagget på högsta effekt (knappen ska lysa rött) och kontrollera batteritiden med ett tidtagarur. Gör gärna försöket när du sitter vid TV-soffan, då är det enklare att avgöra när värmesystemet (knappen) slocknar. 
Plaggets batteritid kan ge en hint om huruvida det fungerar som det ska. Om batteriet håller så länge som vi utlovar i vår marknadsföring, är det ett gott tecken. Det betyder troligtvis att plagget använder batteriets energi effektivt och producerar rätt mängd värme. 
Men om batteriet räcker betydligt längre än vad som anges i specifikationen, kan det faktiskt vara ett tecken på ett problem. Det kan bero på att värmesystemet i plagget är skadat. En skada kan leda till att värmesystemet avger mindre värme än det borde, och därmed förbrukar det mindre ström från batteriet. Detta resulterar i en längre batteritid, men tyvärr på bekostnad av värmen.

Om du upplever att ditt Bucken® värmeplagg inte håller värmen eller batteritiden som vi utlovar, erbjuder vi en felsökning enligt: Garanti och service
Vi testar ditt värmeplagg under kontrollerade förhållanden och jämför resultaten med våra specifikationer. Om det visar sig att värmeplagget inte lever upp till vad vi lovar, ersätter vi det kostnadsfritt eller krediterar ditt köp.

Vi är också medvetna om att vi inte alltid kan tillgodose allas behov och att vissa kan ha andra preferenser. Om du inte skulle vara nöjd med ditt värmeplagg, kan du eventuellt ångra ditt köp enligt: Ånger- & bytesrätt

Enligt batterinivåindikatorn som finns i knappen så laddar mitt batteri ur fortare än utlovats, är det något fel?

Indikatorn i knappen ger en uppskattning av batteriets laddningsnivå. Det är vanligt att sådana indikatorer inte är helt precisa. Så länge ditt värmeplagg håller värmen under den tid som anges i produktinformationen fungerar det som det ska. Om du upplever att batteritiden är betydligt längre eller kortare än utlovat kan det bero på ett fel på plagget, batteriet, laddkabeln eller laddaren. I så fall är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.

Varför kan tummen kännas kallare än de andra fingarna i mina värmehandskar?

Det går en enda lång värmekabel längs med varje finger och även tummen som är 100-120 cm lång. Den blir egentligen lika varm vid varje finger men vid tummen kan det kännas som om det är kallare. Det beror nog på att tummen är mer exponerad till kylan än de andra fingrarna. De övriga fingrarna värmer ju varandra. Du kan testa handsken inomhus för att kontrollera att tummen blir varm (du känner av värmen som genereras, lite bättre vid rumstemperatur).

Eftersom vi är medvetna om problemet sedan tidigare år, har vi till och med lagt lite extra av värmeslingan just vid tummen, så våra värmehandskar är nog till och med varmare vid tummen än hos andra värmeklädesmärken.